De ultieme ZZP-checklist, deel 8: Tips voor het kiezen van een bedrijfsvorm en bedrijfsnaam
Als je voor jezelf begint als ZZP’er, ligt het voor de hand om een eenmanszaak te starten en onder je eigen naam te gaan werken. Maar er zijn ook andere mogelijkheden. Wij helpen je op weg met vijf praktische tips voor het kiezen van een passende bedrijfsvorm en bedrijfsnaam.
1. Zoek uit welke bedrijfsvorm bij jouw onderneming past
Als je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel, moet je een rechtsvorm kiezen. Je kunt kiezen uit een rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid, zoals een eenmanszaak of een vennootschap onder firma (vof), of een rechtsvorm mét rechtspersoonlijkheid, zoals een besloten vennootschap (bv). De meeste (startende) ZZP’ers kiezen voor een eenmanszaak. Als starter levert je dit meestal meer fiscaal voordeel op dan bijvoorbeeld een bv. Zo heb je als eigenaar van een eenmanszaak vaak recht op zelfstandigenaftrek. Ga na welke mogelijke rechtsvormen passen bij jouw situatie.
De rechtsvorm die je kiest, heeft gevolgen voor jouw aansprakelijkheid en eventuele belastingvoordelen. Wist je dat je met een eenmanszaak zelf aansprakelijk bent voor de schulden van je onderneming? Bij een rechtsvorm mét rechtspersoonlijkheid, zoals een bv, is dit meestal niet het geval. Maar een bv betaalt vennootschapsbelasting en eventueel ook dividendbelasting. De directeur-grootaandeelhouder (dga) is bovendien inkomstenbelasting verschuldigd over zijn loon en over het eventueel uitgekeerde dividend. Twijfel je welke rechtsvorm het beste bij jouw onderneming past? Neem dan contact op met een NOAB-adviseur.
2. Kies een naam die bij jouw activiteiten past
Heb je een rechtsvorm gekozen? Dan kun je nadenken over een passende bedrijfsnaam. Het lijkt een open deur, maar een goede bedrijfsnaam kan iets zeggen over de producten of diensten die jij levert. Wat heb je te bieden? Een fantasienaam of lettercombinatie/afkorting kan ook, maar zorg ervoor dat deze onderscheidend, goed te onthouden en registreerbaar is. Bedenk ook of je bedrijfsnaam internationaal gebruikt kan worden (als dat op jouw werkzaamheden van toepassing is). Je bedrijfsnaam is voor potentiële klanten de eerste kennismaking met jouw bedrijf. Grijp de kans om een goede indruk achter te laten. Wees niet té beschrijvend; een originele of aparte naam kan prima, zeker als het past bij je activiteiten. Ben je bijvoorbeeld tekstschrijver? Dan kan een subtiele woordgrap in je bedrijfsnaam leuk zijn. Maar start je een uitvaartonderneming? Dan is een beschrijvende of betekenisvolle naam een betere keuze. Een goede bedrijfsnaam blijft hangen, wekt nieuwsgierigheid op en is makkelijk te onthouden. En kijk voor inspiratie rond in je eigen omgeving: welke soort bedrijfsnaam spreekt jou aan?
3. Voorkom verwarring en misleiding
Niet iedere naam kan zomaar worden gebruikt, want voor een bedrijfsnaam gelden regels. Heb je een naam in gedachten? Check of je deze in juridisch opzicht ook mág gebruiken. Doe dit voordat je investeert in een logo/beeldmerk, website en drukwerk. Zo mag een bedrijfsnaam niet te veel lijken op een bestaande handelsnaam. Controleer daarom eerst in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel of een naam al geregistreerd is. Zoek ook op internet of een naam wordt gebruikt. Probeer verschillende schrijfwijzen uit. Daarnaast mag de naam niet misleidend zijn. Zo mag je de term ‘accountant’ of ‘architect’ alleen gebruiken in je bedrijfsnaam als je ook écht accountant of architect bent. En start je een eenmanszaak? Dan mag de naam niet de indruk wekken dat er meerdere eigenaren zijn. De naam ‘Pieter & Partners’ kun je voor een eenmanszaak dus vergeten.
4. Kies een naam die toekomstbestendig is
Waar staat jouw bedrijf over tien jaar? Misschien wil je je activiteiten op termijn uitbreiden, de rechtsvorm wijzigen of durf je uiteindelijk de stap over de grens te wagen. Een trendgevoelige, te afgebakende of overduidelijk Nederlandse naam kan uitbreiding in de weg zitten. Wil je niets uitsluiten in de toekomst? Check of jouw beoogde bedrijfsnaam geen ongewenste kenmerken heeft in een andere taal. Vermijd ook trends of tijdgevoelige producten in de naam. Zo zal hardwarespecialist CD-ROM-LAND inmiddels weinig cd-roms meer verkopen.
5. De ultieme check: vraag feedback
Heb je de knoop voor jezelf doorgehakt? Gebruik familie en vrienden dan als testcase. En vraag het bij voorkeur ook aan potentiele klanten; je doelgroep dus. Vraag of zij de naam willen opschrijven, om er zeker van te zijn dat de spelling geen problemen oplevert. Wat roept de naam op? Past de naam bij de uitstraling die jij voor je bedrijf voor ogen hebt? Doorstaat jouw vondst de test? Maak dan snel een afspraak bij de Kamer van Koophandel om jouw bedrijfsnaam en rechtsvorm vast te leggen. Vergeet ook het vastleggen van je domeinnaam voor je website en e-mail dan niet: je zakelijke online aanwezigheid is immers van groot belang. Het zou zonde zijn als een ander je nét voor is…
En nu? Starten maar! Wil je als ZZP’er een goede basis creëren? Zorg dat je direct in het begin al investeert in een deskundig en betrouwbaar administratiekantoor. Zoek een NOAB-kantoor bij jou in de buurt.
Lees meer artikelen van deze serie:
- De ultieme ZZP-checklist, deel 1: Een vliegende start door te investeren in een administratiekantoor
- De ultieme ZZP-checklist, deel 2: Hoe bereid ik mij voor op het ondernemerschap?
- De ultieme ZZP-checklist, deel 3: Let op het urencriterium
- De ultieme ZZP-checklist, deel 4: Tips voor het opstellen van een offerte
- De ultieme ZZP-checklist, deel 5: Hoe stel ik een correcte factuur op?
- De ultieme ZZP-checklist, deel 6: Hoe voorkom ik schijnzelfstandigheid?
- De ultieme ZZP-checklist, deel 7: Wat is een modelovereenkomst?
Deze blog is een momentopname en voor het laatst aangepast op 24 mei 2019.