Je financiële buddy
Als zzp’er komt er heel wat op je af deze tijd. Middenin de coronacrisis ligt de eerste prioriteit bij het binnenhalen van werk en het behoud van je opdrachtgevers. Daarbovenop speelt de financiële onzekerheid. Veel zzp’ers maken zich zorgen over hun inkomenssituatie. Het is fijn als je in die druk iemand naast je weet die het overzicht behoudt. Iemand die de weg kent in de belastingregels en steunpakketten, helpt in de communicatie met de bank en/of hypotheekverstrekker. Maar vooral iemand die een klankbord is en je steunt.
Een veelgehoorde reden om zelf de administratie bij te houden en je btw-aangifte te doen, is dat je weinig omzet en/of facturen hebt. Een ander argument is dat je een boekhoudpakket gebruikt, en dus geen ondersteuning nodig hebt. Én het belangrijkste argument is dat je de kosten voor een accountant/administratiekantoor uitspaart. Met name dat laatste argument is ‘penny wise, pound foolish’, zoals het bekende Engelse gezegde luidt. Ja, je bespaart geld uit. Maar of het altijd verstandig is? Een goede boekhouder verdient geld voor je bij de IB-aangifte en met slimme adviezen. En misschien wel belangrijker: een goede adviseur neemt de stress weg.
Bij de les blijven
Er zijn meer goede argumenten om wél een kantoor voor je financiële administratie en belastingen in de hand te nemen. Ten eerste: tijdwinst. De uren die je kwijt bent aan je boekhouding, kun je beter besteden aan je bedrijf. Ten tweede: een proactieve, kritische adviseur houdt je bij de les. Zorgt dat je alle bonnetjes netjes bewaart en op tijd bent met je aangifte. Let erop dat je een financiële buffer hebt voor tijden als deze. Houdt een oogje in het zeil of je genoeg geld opzijzet voor de belastingen (al is dat als puntje bij paaltje komt in de eerste plaats jouw eigen verantwoordelijkheid).
Een goed voorbeeld waarom het beter is dat je niet alles zelf doet, is de Tozo-regeling. Bijna een kwart van alle aanvragen voor de Tozo-regeling is niet uitbetaald, afgewezen door gemeenten of onvolledig ingevuld. Dat blijkt uit een rondgang van BNR langs verschillende kleine, middelgrote en grote gemeenten in Nederland. Met ruim 300.000 aanvragen betekent dit dat maar liefst 75.000 zzp’ers de inkomenssteun mislopen waar ze waarschijnlijk wel recht op hadden. Geld dat hard nodig is om de gaten in de vaste uitgaven mee te dempen.
Klankbordfunctie
Maar een niet te onderschatten rol is de klankbordfunctie. Een administratiekantoor van deze tijd doet veel meer dan de jaarcijfers en IB-aangifte. Is betrokken en zit bovenop de cijfers. Gezond ondernemerschap begint met je zaken goed op orde hebben. De focus houden. Werken aan je vakmanschap en professionaliteit. Ervoor zorgen dat je uurtarief hoog genoeg is. Nadenken over de stip aan de horizon. Een goede adviseur vraagt, luistert, ziet en analyseert. Hij of zij houdt in de gaten hoe het met je gaat. Niet alleen zakelijk, maar ook privé. Hij of zij doet suggesties, durft kritisch te zijn. Je boekhouder gidst je op jouw persoonlijke reis en maakt je zo een betere ondernemer.
NOAB KEURMERK
NOAB staat voor de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen. Het is dé brancheorganisatie voor administratiekantoren en belastingadvieskantoren die zich richten op ZZP’ers en MKB’ers. Bij NOAB zijn ongeveer 1.000 kantoren aangesloten. Het advies dat je krijgt is altijd actueel en van hoge kwaliteit. Zo fungeert jouw NOAB-kantoor als jouw verlengstuk en vraagbaak voor financiële en fiscale zaken. Meer weten? Kijk op: NOABkeurmerk.nl.