Waarom is een youngtimer fiscaal aantrekkelijk?
Als je veel onderweg bent, is het fijn om een goede auto te hebben. Je kunt daarbij kiezen voor een hele nieuwe auto, maar vaak blijkt de youngtimer een financieel voordeligere keuze én fiscaal aantrekkelijk. Eerst maar eens kijken wat een ‘youngtimer’ nu eigenlijk is.
Wat is een youngtimer?
Een youngtimer is een auto die tussen de 15 en 25 jaar oud is. Het maakt daarbij niet uit of je hem in Nederland of in het buitenland koopt: bij de import wordt ook de datum van de tenaamstelling aangehouden vanuit het land waar je hem inkoopt. Denk je nu gelijk aan een minder veilige auto zonder technische snufjes? Think again. Vaak zie je juist dat mensen kiezen voor een kwalitatief goede en luxe youngtimer, die na 15 jaar nog minstens zo betrouwbaar en representatief is, maar wel met een lagere dagwaarde. Je leest later in deze blog waarom een lage dagwaarde financieel voordelig is.
Merken die erg populair zijn als youngtimer, zijn Duitse merken zoals Mercedes, Audi en BMW. En ook Zweedse merken zoals Volvo en Saab.
Waarom is een youngtimer fiscaal aantrekkelijk?
Als je je zakelijke auto ook privé rijdt, betaal je belasting over dit voordeel dat je hebt, door een percentage van de cataloguswaarde op te tellen bij je inkomen. Dat heet bijtelling. In 2019 bedraagt de bijtelling 22% over de cataloguswaarde, of 4% als je een volledig elektrische auto hebt. Let wel op, de komende jaren wordt het tarief voor de elektrische auto trapsgewijs verhoogd. In 2020 betekent dit al dat het bijtellingstarief wordt verhoogd naar 8% per jaar voor elektrische auto’s met een cataloguswaarde van maximaal € 50.000,-. Kom de cataloguswaarde boven de € 50.000,-? Dan betaal je over dat extra deel 22% bijtelling per jaar.
Twijfel je nog of je je auto privé of zakelijk wilt kopen? Dan is deze blog echt een must-read. En natuurlijk denkt jouw NOAB-adviseur ook graag met je mee om de meest voordelige keuze te kunnen maken.
Het grote voordeel van de youngtimer is dat je een lagere bijtelling betaalt. In plaats van bijtelling betalen over de cataloguswaarde, betaal je bij een youngtimer bijtelling over de dagwaarde, ook wel de Waarde in het Economisch Verkeer (WEV) genoemd. Het percentage is wel hoger, namelijk 35%. Even een rekenvoorbeeld:
Nieuwe auto Stel, je koopt een fijne BMW 5-serie. Nieuwwaarde: € 65.000,-. Je bijtelling bedraagt dan € 65.000,- x 22% = € 14.300,-. Als we uitgaan van het hoogste belastingtarief in 2019, betaal je daar 51,75% belasting over: € 14.300,- x 51,75% = € 7.400,- per jaar (€ 617,- per maand).
Youngtimer Wanneer je kiest voor een bijna-net-zo-fijne BMW 5-serie uit 2004, betaal je voor de aanschaf circa € 15.000,-. Je bijtelling bedraagt dan € 15.000,- x 35% = € 5.250,- x 51,75% = € 2.717,- (€ 226,- per maand).
Dat kan dus een flink bedrag per maand schelen. Kies je voor een volledig elektrische youngtimer? Dan bedraagt het bijtellingspercentage slechts 17%.
Wat zijn de nadelen van een youngtimer?
Voor je gelijk op zoek gaat naar een zo’n fiscaal aantrekkelijke youngtimer, is het natuurlijk ook goed om naar de nadelen te kijken:
1. Milieuzones In veel grote steden, zoals Rotterdam en Utrecht, worden youngtimers met een dieselmotor niet meer toegelaten in verband met de hogere uitstoot van schadelijke stoffen.
2. Onderhoudskosten De kans is groter dat je bij een youngtimer tegen extra onderhoudskosten aanloopt. Reserveer daarom extra geld voor onvoorziene onderhoudskosten.
3. Marge-auto versus btw-auto Een btw-auto is een auto die zakelijk wordt aangeschaft. Als ondernemer kun je de btw hier van terugvorderen bij de Belastingdienst. Koopt een particulier de gebruikte auto, dan wordt dat een marge-auto genoemd. Wanneer je een marge-auto als youngtimer koopt, hoef je geen btw meer te betalen, maar kun je de btw dus ook niet terugvorderen. De meeste youngtimers zijn marge-auto’s.
Over de kosten die je hebt aan je auto, zoals onderhoud, mag je btw aftrekken. Gebruik je je zakelijke auto ook privé, moet hier aan het eind van het jaar een btw-correctie op komen. Bij een marge-auto bedraagt deze correctie 1,5% van de cataloguswaarde. Maar wanneer je een kilometeradministratie hebt bijgehouden, kan er een andere (soms voordeligere) berekening worden aangehouden. Overleg met je NOAB-adviseur wat voor jou het meest gunstig is.
Conclusie: de youngtimer kan een aantrekkelijke optie als je van plan bent een andere auto aan te schaffen. Overleg met je NOAB-adviseur of het ook in jouw geval de beste optie is. Dan kun je daarna een mooie, fijne auto uitzoeken voor de komende kilometers. Zoek een NOAB-kantoor bij jou in de buurt